چراغ های SMD و COB از رایج ترین چراغ های موجود و مورد استقبال به دلیل کیفیت بالای نوردهی و طول عمر بالا در صنعت روشنایی می باشند. در ادامه به تفاوت ها و مزایای استفاده از هر یک از این دو نوع چراغ خواهیم پرداخت.

در لامپ های SMD آرایه های ال ای دی SMD بر روی یک صفحه سرامیکی نصب شده اند که در لامپ های COB تراشه ال ای دی به صورت منفرد در یک ناحیه مجتمع شده است.

به واسطه نحوه نصب لامپ چراغ های COB نیازمند به نرخ دفع حرارت بالاتری هستند از این رو می بایست خنک کننده بزرگتری داشته باشند و در پروژکتورهای بزرگ از فن برای کمک به دفع جریان حرارتی نیز استفاده می کنند.. از این رو در صورتی که دفع حرارت تولیدی با نرخ مورد نیاز انجام نشود گرمای تولیدی به بورد ال ای دی آسیب می رساند و طول عمر لامپ های COB را کاهش می دهد..

از سویی دیگر به دلیل تجمیع تراشه COB نور متمرکزتری خواهیم داشت که با استفاده از بازتابنده می توان پرتو نور را کنترل کرد. در نتیجه مناسب فضاهای بزرگ با سقف بلند مانند کارگاه ها، کارخانه های و سوله های صنعتی و یا فضاهای باز که نیازمند به نور متمرکز هستند،  میباشند.

چراغ های SMD منبع نور با پخش یکنواخت نور هستند که با پرتاب نور به صورت یکنواخت و زاویه گسترده ایجاد درخشش میکنند و بیشتر در فضاهای آموزشی، اداری و مسکونی استفاده می شود

از منظر کنترل رنگ، ماژول های SMD قابلیت کنترلو ایجاد رنگ های مختلف را دارا می باشداما این امکان در تراشه COB وجود ندارد و تک رنگ هستند. البته اخیرا دانشمندان در تراشه های رنگی COB که تحت عنوان MCOB هستند، توانایی کنترل و ایجاد رنگ را فراهم آورده اند.

در حالت کلی عملکرد نوری چراغ های COB بالاتر از SMD می باشد اما به معنای برتری در خرید و انتخاب بر مدل SMD نمی باشد. همانطور که گفته شد، نوع مصرف، کاربری و پارامتر های دیگر در طراحی و نورپردازی در انتخاب هر یک از چراغ هلی LED موثر می باشد.

 

 

 

 

تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان میرزای زینالی شرقی، پلاک ۵۴، طبقه سوم، واحد 11

 

7 الی 86022005-021

Template Design:Dima Group