شاخص نمود رنگ یاCRI (Color Rendering Index) تحت عناوینی مانند میزان رنگ دهی، شاخص تجلی رنگ، درصد بازتاب رنگ و RA  نیز به کار برده می شود  که تمامی موارد ذکر شده بیان کننده ان است که : منبع نور مصنوعی در مقایسه با نور خورشید تا چه میزان توانایی نمایش واقعی و صحیح رنگ ها را دارد.

CRI  کمیتی بدون واحد است که در بازه 0 تا 100 تعریف می شود و بیان کننده نمود واقعی رنگ در مقایسه با نور خورشید می باشد. هر چه این مقدار به عدد 100(شاخص نمود رنگ خورشید) نزدیک تر باشد نمود رنگ واقعی است. و تمامی طیف ها را در بر دارد.

شاخص نمود رنگ بیان می کند که طیف نور منبع نور چقدر کامل است، یعنی از طیف قرمز تا بنفش را به چه میزان در خود جای داده است، اگر در منبع نور طیف نور سبز وجود نداشته باشد تمام اشیاء سبز رنگ با رنگ واقعی خود نمایش داده نمی شوند. شاید مصداق این مطلب برای شما نیز اتفاق افتاده است مخصوصا زمانی که قصد خرید پوشاک را داشته اید به طوری که مجبور شده اید برای دیدن رنگ واقعی یک لباس آن را از فروشگاه بیرون برده  و زیر نور خورشید مورد بررسی قرار دهید تا از رنگ واقعی آن مطمئن شوید که در این حالت مشکل از شاخص نمود رنگ چراغ های آن فروشگاه می باشد.

استفاده از منبع نور با شاخص نمود رنگ مناسب در آسایش، سلامت، حس تعلق به فضا و تمایل به ماندن در محیط تاثیرگذار است. همچنین در محیط های صنعتی و کارگاهی بهره گیری از نور با سطح کیفیت بالا، استاندارد و سازگار با چشم انسان در تمرکز و دقت کارکنان نقش مهمی بر عهده دارد.

 

 

تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان میرزای زینالی شرقی، پلاک ۵۴، طبقه سوم، واحد 11

 

7 الی 86022005-021

Template Design:Dima Group